A Látványosan Terjedő Hal dal


One Pound Fish Logo

A pakisztáni származású Muhammad Shazid Nazir London városában kezdett el dolgozni, egyszerű piaci árusként. Halat értékesített a Queen`s Market Upton parkban. A munkáltatója arra bíztatta, hogy a piacon semmiképp se fogja vissza magát, próbáljon meg minél több vásárlót vonzani. A többi eladóval ellentétben, a kiabálást félretéve, a pakisztáni úriember hamar kitalált egy dalt, amelyet teli torokkal énekelt napközben a piacon. Ez a dal egy igazi virális szenzáció lett, amelyet egy hónap alatt, mostanig több mint 9 milliószor tekintettek meg a youtube-on.

A 1 pound fish dal járványt indított el. A dallama igen megfogó, befurakodik az emberi elmébe és azon vesszük észre magunkat, hogy újból és újból ezt dúdolgatjuk.

Muhammad Shazid Nazir és dalának sikere illetve ismertsége tovább növekedett. Ez annak köszönhető, hogy a Warner Music felajánlotta a dal technósabb verziójának valamint videó klipjének kidolgozását. Ez lett az eredmény:

Az átdolgozott dal pedig 2012 december 10-dike óta több mint 14 millió megtekintést, 34 ezer hozzászólást és 93 ezer lájkot eredményezett.

Miért is terjed az üzenet járványszerűen?

Malcolm Gladwell a társadalomtudományok területének egyik kutatója és specialistája kiemeli, hogy az ötletek, trendek, járványok elterjedésében fontos szerepet játszik az úgynevezett „megtapadási tényező”. Vagyis nem elég pillanatnyilag vagy rövid időre elérni az embereket, az üzenetnek meg is kell tapadnia.

A járványokban tehát számít:

  1. az üzenetközvetítő, akik terjesztik az üzenetet (jelen esetben Muhammad Shazid Nazir).
  2. de az üzenet tartalma is számít.

Vagyis meg kell találni az információ/üzenet becsomagolásának módját, amely megfelelő körülmények között ellenállhatatlanná teszi az információt/üzenetet. Jelen esetben a dallamos, fülbemászó dal a csomagolási vagy hatékonysági tényező.

Muhammad Shazid Nazir kilépett a hagyományok, a megszokott dolgok világából. Figyelemreméltót és szerethetőt alkotott. Ez az ötlet, az üzenet terjedésének lényege.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s